Vauvahaaveita

Moni ihminen haluaa oman vauvan.
Artikkelissa kerrotaan selkokielellä,
mitä pitää ottaa huomioon,
kun miettii vauvan hankkimista.

Ihmisoikeuksiin kuuluu,
että jokainen ihminen saa
haaveilla vauvasta ja perheestä.
Vauvan saa myös hankkia,
ja saa perustaa perheen,
jos haluaa.

Ihminen, jolla on kehitysvamma
tai vaikeuksia oppimisessa,
voi olla hyvä äiti tai isä.
Hän saattaa kuitenkin tarvita
enemmän tukea kuin muut.

Vauvasta on paljon iloa,
mutta hänen hoitamisensa
on hyvin vastuullista
ja vaativaa työtä.
Vauvan saaminen muuttaa
koko elämän pysyvästi.

Siksi kannattaa miettiä
hyvin tarkasti omaa itseä
ja omaa elämäänsä:
kuinka hyvin jaksaisin
huolehtia vauvasta?
Vauvasta on huolehdittava
joka päivä koko ajan.

Sinun on pidettävä
vauvasta huolta myös silloin,
kun olet väsynyt tai kipeä.

Jos aiot hankkia vauvan,
oman elämäsi pitää olla kunnossa
ennen vauvan hankkimista.
Vauvaa varten pitää olla
turvallinen asunto.
Sinulla pitää olla myös
tarpeeksi tuloja eli rahaa
elämiseen, asumiseen,
ruokaan ja vauvan tarvikkeisiin.

Ennen vauvan hankintaa
kannattaa miettiä myös
omaa terveyttä.
Jotkut sairaudet ja vammat
voivat periytyä vauvalle.

Entä onko sinulla
terveelliset elämäntavat?
Ne auttavat jaksamaan
vauvan hoitamisessa.

Jos saat vauvan yksin,
sinusta tulee yksinhuoltaja.
Silloin vastaat yksi siitä,
että vauva voi hyvin.
Jotkut saavat apua vauvan
hoitamiseen sukulaisilta tai ystäviltä.
Onko sinulla sellaisia ihmisiä,
jotka auttaisivat sinua?

Jos saat vauvan parisuhteessa
eli yhdessä kumppanisi kanssa,
vauvan tulo vaikuttaa
myös parisuhteeseen.
Onko suhteenne kunnossa
teidän kummankin mielestä?
Onko vauva yhteinen toive?

Jaksatte hoitaa vauvaa paremmin,
kun kumpikin on tyytyväinen
parisuhteeseen.

Kun olet tullut raskaaksi
ja odotat vauvaa,
saat tukea äitiysneuvolasta.
Saat neuvoja ja ohjeita,
ja äitiysneuvolassa seurataan
sinun ja vauvan terveyttä.

Kun vauva on syntynyt,
hän on tärkein perheenjäsen.
Hänen tarpeensa menevät
aina sinun ja puolisosi
tarpeiden edelle.

Vauvahaaveita

Tämä teksti on lyhennetty
Vauvahaaveita-nimisestä
selkokielisestä julkaisusta.

Voit lukea julkaisusta lisää sen kotisivulta:
Vauvahaaveita.

Voit myös ladata materiaalin itsellesi pdf-muodossa:
Vauvahaaveita (pdf)