Niittyvillan koulussa jokainen lapsi osallistuu
Erityisluokanopettaja Susanna Kasari ja rehtori Sinikka Hilmola-Rytioja pitävät tärkeänä, että vaikeasti vammaiset lapset voivat osallistua samaan toimintaan kuin muutkin lapset. Siksi koululle aiotaan hankkia toimintavälineitä, aluksi Hippo-maastokärry ja Stabilo-tyhjiötyyny. Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutus pidettiin koululla toukokuussa 2018.
Lilli Nuutinen nauraa, kun rattaat osuvat töyssyihin ja hytkyvät epätasaisessa maastossa. Makkaranpaistotauolla hän kertoo innoissaan, millaista on liikkua luonnossa koulukavereiden kanssa. Lilliä avustava koulunkäynninohjaaja Tuija Kortesmäki tulkkaa: ”Oli kiva mennä metsässä, ja makkara on hyvää.”
Tuija kertoo, että Lillillä näytti olevan sitä mukavampaa, mitä enemmän maaston töyssyt ja kolot hytkyttivät kärryä. Myös Lillin koulukaveri Ronja Lintala nautti luontoretkestä. ”Hän oli yhtä naurua vain”, Ronjan rattaita työntänyt lähihoitaja Satu Mäkynen kertoo.
Lilli ja Ronja osallistuivat viiden muun vaikeavammaisen oppilaan kanssa Niittyvillan koulun luontoretkelle. Retki puolestaan oli osa Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutusta. Erityisluokanopettaja Susanna Kasari kertoo, että koulutus saatiin Niittyvillaan osana EU:n Implementing Inclusion in Schools -projektia. Niittyvillan koulu on projektin suomalainen pilottikoulu.
”Mietimme, miten projekti voisi auttaa meitä, ja ajattelimme, että olisi ihanaa, jos saisimme kaikki lapset mukaan esimerkiksi luontoretkelle. Malikkeella on osallistumiseen välineet, joten sovimme yhdessä toimintavälinekoulutuksesta. Koulutukseen sisältyvälle retkelle valitsimme ne oppilaat, jotka käyttävät pyörätuolia eivätkä yleensä pääse metsään”, Susanna kertoo.
Tuija Kortesmäelle ja Satu Mäkyselle Malikkeen toimintavälineiden kokeilu asiakkaiden kanssa oli uusi ja avartava kokemus. ”Oli uskomattoman helppo mennä Hipolla pitkin metsänpohjaa, ja oli yllätys, että niin voi edes tehdä”, he kertovat.
Heistä on tärkeää, että toimintavälineet mahdollistavat lapsille osallistumisen lisäksi erilaiset aistielämykset ja kokemukset. ”Lillin sai helposti kuusen viereen, ja hän sai itse kokeilla, kuinka teräviä neulaset ovat, ja hän pystyi myös koskettamaan kädellä maata ja tutkimaan sitä”, Tuija kertoo.
Susanna Kasari kertoo miettineensä paljon, miten nekin lapset, jotka eivät pysty itse liikkumaan luonnossa, voisivat päästä osallisiksi samoista aistielämyksistä ja kokemuksista kuin muutkin. Toimintavälineet ovat yksi vastaus.
”Ne ovat keino päästä metsään, ja sen jälkeen, kun lapsi on sinne päässyt, hän tietää, pitääkö siitä vai ei. Jatkossa hän voi sitten itse valita, mitä haluaa tehdä.”
Niittyvillan koulun aikuiset ovat sitoutuneet jokaisen lapsen oikeuteen osallistua tasavertaisesti siihen toimintaan, jota lapsille järjestetään.
”Meille on itsestään selvää, että vamma ei ole osallistumisen este, vaan jokainen lapsi osallistuu, jos vain saamme siihen mahdollisuudet”, rehtori Sinikka Hilmola-Rytioja sanoo.
Aikuisten on toimittava, sillä lapsi ei aktivoidu niin, että hän vain istuu. Lapsi, joka on osallisena kaikessa koulun toiminnassa, on aktiivinen isompanakin. Osallistuminen vahvistaa myös lapsen tulevaisuutta.
Toimintavälineet mahdollistavat niin selvästi vaikeavammaisten lasten tasavertaista osallistumista, että seuraavassa budjetissa koululle esitetään hankittavaksi Hippo-maastokärry ja Stabilo-tyhjiötyyny, jolla voidaan tukea kärryssä istuva lapsi oikeaan asentoon.
”Sitä seuraavaan budjettiin haluaisimme Kangoo-rattaat, ja jos haaveista puhutaan, niin sillä listalla olisi pyöräkin”, Susanna Kasari kertoo.
Sinua saattaa kiinnostaa myös
Kärryllinen iloa koululaisille
Vauhti ja jännitys kuuluvat aivan jokaiselle koululaiselle. Riemunkiljahdukset kertovat talvisten toimintavälineiden suosiosta, kun...
Lue lisää aiheesta Kärryllinen iloa koululaisille