Kurssilaisten kokemuksia: Ulos talosta, pois pihasta

Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksen käyneet kertovat kokemuksiaan koulutuksesta ja sen vaikutuksista.

Ideat lentoon, välineitä käyttöön

”Valtakunnalliseen toimintavälinekoulutukseen osallistuminen merkitsi sitä, että ideat lähtivät lentoon, ja ajatus, että kaikki on mahdollista, konkretisoitui. Toimintavälineillä päästään ulos, ja tätä asiaa aloimme vahvasti ajaa. Vammaisten ihmisten osallistumismahdollisuudet liikuntaan ovat kasvaneet valtavasti.

Oma alueellinen koulutuksemme jakautui kahteen osaan. Toiseen osallistui parikymmentä lasten ja nuorten kanssa työskentelevää henkilöä kouluista ja päiväkodeista. Toinen osa oli aikuisten kanssa työskenteleville toimintakeskusten ja kuntien työntekijöille. Kouluttajat tulivat Malikkeesta.

Toimintavälinekoulutuksista alkoi jokasyksyisen ulkoiluviikon perinne. Tilaamme koululiikunnan ohjaajan kanssa erityiskouluille erilaisia toimintavälineitä, ja koulut voivat järjestää tapahtumia tai ottaa niitä käyttöön omassa arjessaan. Viikon jälkeen välineet lähtevät kiertämään Turussa ja lähikunnissa, ja silloin mukana on myös aikuisten välineitä.

Turun kaupunki on hankkinut useita toimintavälineitä, jotta välineet ovat helpommin kuntalaisten käytettävissä. Olemme hankkineet muun muassa erilaisia polkupyöriä ja maastovälineitä. Soveltavan alppihiihdon koulutuksen myötä olemme hankkineet muun muassa laskettelukelkkoja. Niitä voi lainata Hirvensalon hiihtokeskuksesta, jossa on myös kahdeksan soveltavan alppihiihdon koulutuksen käynyttä hiihdonopettajaa.

Liikunta on tärkeää kaikenlaisille ihmisille. Turun kaupunki koettaa mahdollistaa myös vammaisten ihmisten liikunnan harrastamista hankkimalla välineitä lainattavaksi. Tavoite on, ettei harrastukseen osallistuminen jäisi ainakaan välineistä kiinni.

Omassa työssäni tavoitteeni on saada liikuntaan tasavertaisuutta niin, että myös erityislapsilla ja nuorilla olisi oikeasti valinnanvaraa liikuntaharrastuksissa ja he voisivat itse valita, mitä liikuntaa he haluavat. Toimintaväline on keino, jolla valinnan toteuttaminen mahdollistuu.”

Marianna Ylinampa
Liikuntapalveluvastaava (lasten ja nuorten soveltava liikunta)

Turun kaupunki

 

Mukaan maastoon ja ulkoiluun

”Toimintavälinkoulutusten jälkeen Savivuoren asuntoihin on hankittu Hippocampe-maastopyörätuoli. Ennen hankintaa sellainen oli vuokrattu kokeiltavaksi Malikkeelta. Nyt tilauksessa on isompi hankinta eli rinnakkain poljettava sähköpyörä.

Toimintavälineiden avulla asukkaamme pääsevät sellaisiin maastoihin, joihin pyörätuolilla ei pääse. Tuntuu ja näyttää siltä, että he nauttivat metsän hiljaisuudesta. He ovat päässeet metsään maistelemaan marjoja, ja Hipolla he ovat päässeet uimarannalla suoraan järveen.

Koulutuksen aikana tutustuimme erilaisiin toimintavälineisiin ja kokeilimme niitä asukkaiden kanssa. Koulutus antoi varmuutta lähteä heidän kanssaan ulos, ja mietimme jo koulutuksen aikana, miten eri välineet sopisivat asukkaillemme. Saimme paljon tietoa myös välineiden hankkimisesta.

Suosittelemme toimintavälinekoulutusta kaikille, jotka tarvitsevat apuvälineitä ulosmenoon ja liikkumiseen. Koulutuksessa saa tietoa erilaisista vaihtoehdoista, ja toimintavälineitä pääsee myös kokeilemaan. Malike on hyvä yhteistyökumppani: siltä saa ohjausta ja neuvoja sekä vastauksia erilaisiin kysymyksiin liikkumisesta ja toimintavälineistä.”

Ohjaajat Elina Ruuska ja Hanna Harsunen
Savivuoren asunnot
Keski-Suomen Vammaispalvelusäätiö

Suosittelemme #toimintavälinekoulutus’ta! @Maliketoiminta on hyvä yhteistyökumppani: siltä saa ohjausta ja neuvoja vaikeasti vammaisten liikkumiseen.

Draivi tarttuu

”Oppilaitoksemme osallistui Malikkeen järjestämään toimintavälinekoulutukseen vuonna 2015. Koulutukseen osallistui kolme opettajaa sekä fysioterapeutti- ja sosionomiopiskelijoita.

Ajatuksena oli, että Malikkeen toimintavälinekoulutuksen jälkeen järjestämme sitä itse osana fysioterapeutti- ja sosionomiopintoja.

Omassa koulutuksessamme fysioterapeutti- ja sosionomiopiskelijat toimivat työpareina. Näin toimintavälineisiin ja Malikkeeseen syntyy monialainen näkökulma ja opiskelijat oppivat toinen toisiltaan.

Koulutuksemme mukailee Malikkeen mallia: tutustumme Malikkeeseen ja käymme läpi toimintavälineiden käyttöä, merkitystä, hankintaa ja rahoitusta. Lisäksi käsittelemme sitä, kuinka opiskelija voi omassa työssään ohjata asiakasta toimintavälineiden äärelle. Opiskelijat tutustuvat välineisiin myös käytännössä ja testaavat niitä ’oikeiden’ asiakkaiden kanssa esimerkiksi metsäretkellä.

Meillä on ollut maastovälineiden lisäksi pyöriä tutustuttavina ja kokeiltavina. On tärkeää, että opiskelijat näkevät monenlaisia välineitä, mutta kaikkein tärkeintä on rohkeus käyttää niitä yhdessä asiakkaan kanssa.

Työntekijän osuus on olennainen asiakkaan mahdollisuuksien toteuttamisessa, ja viime kädessä vaaditaan ainoastaan rohkeutta ja luottamusta siihen, että vammaisellekin henkilölle kaikenlainen osallistuminen on mahdollista, kun sen suunnittelee hyvin ja turvalliseksi. Työntekijän pitää myös osata etsiä tietoa eri välineistä ja hankkia niitä.

Isompi tai pienempi toimintaväline on usein liikuntarajoitteisen henkilön tie osallisuuteen. Osallisuuden käsite on tärkeä sosionomin työssä, ja haluan herättää opiskelijan ajattelemaan osallisuutta laajemmin, miettimään, mitä toimintavälineiden mahdollistamat asiat merkitsevät yhtäältä osallistujille, toisaalta yhteiskunnallisesti sosiaalisen kuntoutuksen viitekehyksessä.

Oppilaitosyhteistyössä Malike antaa meidän tehdä ja touhuta, ja sen draivi tarttuu.”

Lehtori Hanna Korpikoski
sosionomikoulutus
Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK

 

Saada sama kuin muutkin

”Perheiden toimintavälinekoulutus antoi hyvää kokemusta ja monenlaista toimintaa erityislapsen kanssa. Erityislapsellamme Melinalla on pyörätuoli, ja hän on täysin avustettava. Hänellä on kolme sisarusta, ja koulutuksessa oli mukana koko perheemme.

Kokeilimme kelkkailua, mäenlaskua ja huskyajelua. Talviliikuntavälineistä kokeilimme jäällä luistelukelkkaa ja laskimme mäkeä Snow Comfortilla. Saimme asennon tukemiseen vinkkejä muun muassa tyhjiötyynystä ja tarravöistä. Niiden avulla Melinan asennosta sai tuetumman.

Toimintavälineet merkitsevät sitä, että erityislapsi ei jää syrjään niistä asioista, joita muutkin tekevät. Melina saa samoja kokemuksia kuin toisetkin. Toimintavälinekoulutuksesta on kuitenkin vielä niin vähän aikaa, että konkreettiset vaikutukset tulevat näkyviin myöhemmin.

Aioimme jatkossa vuokrata maastopyörätuolin, koska sillä pääsee liikkumaan siellä, missä pyörätuolilla liikkuminen ei onnistu, siis juuri maastossa.

Meillä on oma Snow Comfort -kelkka, joka on helpottanut liikkumista talvella. Melina on tykännyt siitä tosi paljon. Mäessä hän pitää vauhdista, on kivempi mennä kovaa kuin hitaasti, ja kokemus nopeasta vauhdista on hänelle mieluisampi kuin hitaasta.

Kysymykseen, kannattiko koulutukseen osallistua, vastaamme: ”Kannatti!” Oli touhua, säätöä ja sählinkiä, mutta tosi mukavaa! Saimme tietoa ja ratkaisuja erilaisiin asioihin. Koulutuksessa katsottiin ihanasti jokaisen lapsen omaa tarvetta ja löydettiin juuri hänelle sopivia ratkaisuja.”

Jaana ja Juha Korhonen
Laukaa

Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksessa päästiin laskemaan mäkeä aurinkoisessa kevätsäässä.

 

Lue lisää Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksesta ja katso seuraavien koulutusten ajankohdat:
Ulos talosta, pois pihasta -toimintavalinekoulutukset