Malikkeen toiminta varhaiskasvatuksessa

Toimintavälineet vaikeasti vammaisen lapsen kasvun ja osallistumisen tukena varhaiskasvatuksessa -toiminnan tavoitteena on lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja päiväkoti-ikäisten lasten sekä heidän huoltajiensa tietoa ja kokemuksia toimintavälineistä.

Laki velvoittaa viivytyksettömään päätöksentekoon

Varhaiskasvatuslaki esitöineen edellyttää järjestämään lapsen tarvitseman tuen viivytyksettä, jotta se toteutuu oikea-aikaisesti. Lapsella on kaikilla tuen tasoilla oikeus saada tukea mahdollisimman pian, kun tuen tarve on havaittu. Lapsen oikeus varhaiskasvatuksen tukeen on subjektiivinen, eli tarpeellinen tuki on järjestettävä kunnan määrärahoista riippumatta.

Vammaisen lapsen tuen tarpeet on perusteltua kartoittaa jo etukäteen. Lapsi voi tarvita esimerkiksi apuvälineitä osallistuakseen varhaiskasvatukseen ja siihen kuuluvaan toimintaan yhdenvertaisesti muiden lasten kanssa. Tuen järjestämiseen on ryhdyttävä viipymättä siten, että tuki on lapsen saatavilla, kun hän aloittaa varhaiskasvatuksessa.

Varhaiskasvatuksen toimintaan osallistumiseen tarvittavia apuvälineitä vaikeasti vammaisella lapsella voivat olla esimerkiksi istuintuki lattiatasossa tai hiekkalaatikolla leikkimisen avuksi, selkänojalla ja vöillä varusteltu erikoiskeinu, maastorattaat tai maastopyörätuoli metsäretkille sekä selkänojalla ja vöillä varusteltu pulkka lumella liikkumiseen ja luisteluun. Lasta ei voi jättää varhaiskasvatuksen toiminnan ulkopuolelle soveltuvien apuvälineiden puuttumisen vuoksi. Lapsen täysimääräinen osallistuminen esimerkiksi metsäretkille on subjektiivinen oikeus, eikä sitä voi evätä taloudellisin perustein.

Varhaiskasvatuksen järjestäjän ja tuottajan on tarvittaessa tehtävä monialaista yhteistyötä esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollosta vastaavien tahojen kanssa lapsen tarvitseman tuen ja palvelujen kokonaisuuden arvioimiseksi, suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi.

Maksuttomat varhaiskasvatuskäynnit

Teemme käyntejä pyynnöstä päiväkoteihin, joissa on vaikeasti liikuntavammainen lapsi/lapsia.

Käynneillä esittelemme osallistumista edistäviä toimintavälineitä, ohjamme ja neuvomme niiden käytössä sekä tarpeen vaatiessa voimme jättää välineitä päiväkotiin kokeiltavaksi 3–4 viikoksi. Tavoitteemme on, että kokeilun ja lisääntyneen tiedon myötä varhaiskasvatusyksiköt hankkivat tarpeelliseksi havaittuja välineitä inklusiivisen varhaiskasvatuksen järjestämiseksi.

Varhaiskasvatusvierailut ovat maksuttomia, ja niihin ovat tervetulleita kaikki vaikeasti vammaisen lapsen kanssa työskentelevät varhaiskasvatuksen ammattilaiset, fysio- ja toimintaterapeutit sekä lapsen huoltajat.

Varhaiskasvatusvierailujamme koordinoivat Susanna Tero ja Jenny Turunen. Yhteystiedot löytyvät sivun lopusta.

Verkkokoulutus varhaiskasvatuksen ammattilaisille

Tarjoamme maksuttoman verkkokoulutuksen, jolla saat nopeasti kattavan tietopaketin varhaiskasvatukseen soveltuvista toimintavälineistä sekä lakiperustasta, joka edellyttää niiden järjestämistä. Lisäksi saat runsaasti näkökulmia lapsen osallisuuden ja yhdenvertaisen osallistumisen tukemiseen toimintavälineiden avulla päiväkodissa. Koulutuksen aikana saat tietoa ja ideoita siihen, mitkä toimintavälineet edistävät vaikeasti liikuntavammaisen lapsen osallistumista päiväkodissanne.

Verkkokoulutus on suunniteltu varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jotka työskentelevät liikkumisen apuvälinettä käyttävien lasten kanssa. Koulutus soveltuu myös varhaiskasvatusta opiskeleville sekä muille, jotka kohtaavat toimintavälineitä tarvitsevia lapsia sekä lasten huoltajille.

Koko koulutus kestää 4–5 tuntia, mutta se on mahdollista suorittaa myös pienemmissä osissa. Koulutus sopii esimerkiksi työpaikan kehittämispäivään tai opetusmateriaaliksi oppilaitoksiin.

Mikäli kiinnostuit verkkokoulutuksesta, tilaa kirjautumislinkki ja salasana Tanjalta Taurialta (yhteystiedot jutun lopussa). Opiskelijoiden ja opiskelijaryhmien salasanat annetaan keskitetysti ryhmän opettajalle. Pyytäessäsi salasanaa ja linkkiä kerrothan myös, missä roolissa olet koulutusta suorittamassa (esim. varhaiskasvatuksen opettaja, yliopisto- tai amk-opettaja, yksityishenkilö jne.)

Tästä videosta pääset tutustumaan koulutuksen sisältöön:

Taustaa

Malike käynnisti vuonna 2022  ”Toimintavälineet vaikeasti vammaisen lapsen kasvun ja osallistumisen tukena varhaiskasvatuksessa” -toiminnan. Toiminnan käynnistymisen taustalla oli vanhemmilta kuultu huoli siitä, että vaikeasti vammaiset lapset jäävät ulkopuolelle päiväkodin toiminnasta kuten esimerkiksi hiekkalaatikkoleikeistä ja metsäretkiltä.

Malike on toiminnan aikana vieraillut yli 35 päiväkodissa ja havaintojemme perusteella vammaiset lapset ovat ryhmänsä jäseniä usein vain näennäisesti. Pääsääntöisesti lapset joutuvat seuraamaan toisten leikkejä etäältä tai vähintään eri tasosta. Usein vaikeasti vammaiset lapset myös kulkevat eri päivärytmissä kuin muut, ja heidät jätetään esimerkiksi yhteisten retkien ulkopuolelle.

Vuonna 2023 teetimme kyselyn varhaiskasvatuksessa olevien, liikkumisen apuvälinettä käyttävien lasten huoltajille, jossa selvitettiin huoltajien kokemuksia toimintavälineiden käytöstä varhaiskasvatuksessa. Samalla kyselyssä kartoitettiin, miten varhaiskasvatuslaissa säädetyt oikeudet toteutuvat päiväkodissa.

Kyselystä selvisi, että jopa neljäsosa vastanneiden lapsista oli jäänyt kokonaan ilman mitään tukea (erityisopettajan konsultaatio ja opetus, tulkitsemis- ja avustajapalvelut, apuvälineet).

Lapsen jättäminen ilman hänen tarvitsemaansa tukea on lainvastaista.