Verkkokoulutus varhaiskasvatuksen ammattilaisille on julkaistu

Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kaipaavat lisää tietoa osallisuutta edistävien toimintavälineiden käytöstä päiväkodissa. Olemme vastanneet tarpeeseen uudella verkkokoulutuksella. Koulutus on suunnattu kaikille alan ammattilaisille ja opiskelijoille sekä muille ihmisille, jotka kohtaavat liikkumisen apuvälinettä käyttäviä lapsia.

Mikä on Toimintavälineet varhaiskasvatuksessa vammaisen lapsen osallistumisen tukena -verkkokoulutus?

Olemme julkaisseet uuden maksuttoman verkkokoulutuksen, jolla saat nopeasti kattavan tietopaketin varhaiskasvatukseen soveltuvista toimintavälineistä sekä lakiperustasta, joka edellyttää niiden järjestämistä. Lisäksi saat runsaasti näkökulmia lapsen osallisuuden ja yhdenvertaisen osallistumisen tukemiseen toimintavälineiden avulla päiväkodissa. Koulutuksen aikana saat tietoa ja ideoita siihen, mitkä toimintavälineet edistävät vaikeasti liikuntavammaisen lapsen osallistumista päiväkodissanne.

Verkkokoulutus on suunniteltu varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jotka työskentelevät liikkumisen apuvälinettä käyttävien lasten kanssa. Koulutus soveltuu myös varhaiskasvatusta opiskeleville sekä muille, jotka kohtaavat toimintavälineitä tarvitsevia lapsia.

Koko koulutus kestää 4–5 tuntia, mutta sitä on mahdollisuus suorittaa myös pienemmissä osissa. Koulutus sopii esimerkiksi työpaikan kehittämispäivään tai opetusmateriaaliksi oppilaitoksiin.

Mihin tällaista koulutusta tarvitaan?

Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen järjestäjä vastaa tukipalveluista, kuten apuvälineistä ja avustajapalveluista, joita lapsi tarvitsee varhaiskasvatukseen osallistumiseen. Oikeus tukeen on subjektiivinen, eli yksilöllisten tarpeiden mukainen tuki on järjestettävä aina kunnan määrärahoista riippumatta.

On meidän yhteinen velvollisuutemme huolehtia, että laissa määritetty yhdenvertaisuus toteutuu jokaisen lapsen elämässä, myös varhaiskasvatuksessa. Kun huolehdimme kaikkien lasten mahdollisuudesta osallistua, ehkäisemme esimerkiksi syrjäytymistä. Jokaisen varhaiskasvatuksen ammattilaisen on tärkeää tuntea keinoja, joilla yhdenvertaista osallistumista voi edistää.

Vaikeasti vammaisten lasten osallistuminen varhaiskasvatustoimintaan jää usein kiinni soveltuvien välineiden puutteesta.

Kokemuksemme ovat osoittaneet, että osallistumista edistäviä toimintavälineitä ei tunneta varhaiskasvatuksessa ja että vaikeasti vammaisten lasten osallistuminen varhaiskasvatustoimintaan jää usein kiinni soveltuvien välineiden puutteesta. Tiedämme esimerkiksi tapauksen, jossa lapsi joutui odottamaan itselleen sopivaa ulkokeinua kaksi vuotta samaan aikaan, kun päiväkodin pihassa oli useita keinuja vammattomille lapsille.

Olemme vierailleet viimeisen kahden vuoden aikana noin 20 paikkakunnalla ja 30 päiväkodissa ympäri Suomen.  Päiväkotivierailuiden tavoitteena on ollut lisätä liikkumisen apuvälineitä käyttävien lasten ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia toimintavälineiden käytöstä tarjoamalla tietoa välineistä ja niiden kokeilumahdollisuuksia maksutta. Vierailujen aikana on noussut usein esiin, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset kaipaavat aiheesta koulutusta. Siihen tarpeeseen olemme nyt vastanneet.

Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kaipaavat aiheesta koulutusta. Siihen tarpeeseen olemme nyt vastanneet.

Toivomme, että koulutus on askel kohti tarpeelliseksi todettujen apu- ja toimintavälineiden hankintaa. Rakenteellisiin tuen muotoihin kuuluu myös henkilöstön osaamisen lisääminen, johon tämä verkkokoulutus soveltuu erinomaisesti!

Mikäli kiinnostuit verkkokoulutuksesta, tilaa kirjautumislinkki ja salasana suunnittelijaltamme Tanja Taurialta (yhteystiedot jutun lopussa). Opiskelijoiden ja opiskelijaryhmien salasanat annetaan keskitetysti ryhmän opettajalle. Pyytäessäsi salasanaa ja linkkiä kerrothan myös, missä roolissa olet koulutusta suorittamassa (esim. varhaiskasvatuksen opettaja, yliopisto- tai amk-opettaja, yksityishenkilö jne.)

Tästä videosta pääset tutustumaan koulutuksen sisältöön: