”Meidän kokemuksemme ovat rikkautta!” – Ajatuksia kokemustoimijakoulutuksesta

12.04.2023

Joensuussa kokemustoimijakoulutusta käyvät yllättyivät positiivisesti, kun heidät valittiin koulutukseen.

”Oli mukavaa saada puhelu Jonna Savolaiselta Tukiliitosta, että minut on valittu mukaan”, Jarkko Pajarinen pohdiskelee. Sanna Heinosen mielestä oli kivaa, että mukaan pääsi pidemmänkin matkan päästä.

Pohjois-Karjalassa koulutukseen tullaan laajalti ympäri Pohjois-Karjalaa, ei vaan Joensuusta. Onneksi kyyditykset järjestyivät ja saadaan pitää koulutukset yhdessä, tullaan paikalle joko omalla autolla, linja-autolla, taksilla tai pyörällä, kuka mistäkin. Teamsin kautta ollaan yhteydessä muihin kokemustoimijakoulutuksessa oleviin Kuopioon ja Ouluun.

”Minä sain tiedon tulevasta kokemustoimijakoulutuksesta Kohtaa mut -kahvilan ohjaajalta Piia Pakariselta ja innostui hakemaan mukaan. Piialta sain myös apua hakemuksen täyttämisessä, Jari Tanskanen kertoo.

Uutta osaamista myös konkarille

”Kun saan kokemusta erilaisista asioista ja opin ymmärtämään niitä, tästä minulle tulee kokemusosaamista ja voin toimia kokemustoimijana”, Jari Tanskanen kertaa koulutuksessa opittua.

”Minä olen jo aiemmin puhunut omista kokemuksistani ja elämästäni useissa isoissa seminaareissa ja Me itse -tapaamisissa, mutta kokemustoimijakoulutukseen pääsy oli silti hieno juttu”, Jari Tanskanen sanoo.

”Täällä opin uutta ja saan hyviä vinkkejä esiintymisiin. Käytän kokemusosaamista silloin, kun autan muita ihmisiä sen perusteella, mitä olen itse kokenut ja oppinut. Itse haluaisin vaikuttaa asioihin ja olla mukana kehittämässä palveluita. Haluan antaa kokemustietoa ammattilaisille ja opiskelijoille, mielellään esiinnyn suurille yleisöille”, Jari jatkaa.

”Tämä olisi tärkeää, jotta ihmiset saavat tietoa erilaisista ihmisistä ja heidän kokemuksistansa”, Jari Tanskanen ja Matti Rautiainen pohtivat.

Kokemuksemme ovat rikkautta

”Myös kokemusten jakaminen samankaltaisten ihmisten vanhemmille olisi minusta tärkeää, Sanna Heinonen sanoo.

”Haluaisin kertoa omasta polustani, mikä minua on auttanut, minun omista ratkaisuistani, miten olen selvinnyt ja päässyt niissä eteenpäin. Kuinka olen opiskellut, asunut ja viettänyt vapaa-aikaani, Sanna jatkaa.

Matti Rautiainen lisää, että hänestäkin on tärkeä jakaa kokemuksia asumisesta:
”Asumisesta yksin, vaikka aluksi sitä vastustettiin niin pidin pääni, että haluan muuttaa omaan asuntoon. Nyt asun yksin ja haluaisin kertoa, mitä se on, kun saan itse päättää omista asioistani. ”
”Hyvä Matti, meidän kokemuksemme on rikkautta”, Sanna lisää.

Palkka- ja avotyö nousee keskusteluissa myös aiheiksi, joista halutaan kertoa muille.

””
Tämän blogitekstin ovat luoneet tulevat koulutetut kokemustoimijat Pohjois-Karjalasta Jari Tanskanen, Sanna Heinonen, Jarkko Pajarinen, Matti Rautiainen, Pasi Ikäheimonen ja Mika Juvonen, yhteistyössä Itä-Suomen Elämä omaksi -hankkeen työntekijöiden Piritta Mattisen ja Piia Pakarisen kanssa.

Opimme myös toisiltamme

Jarkko Pajarinen kertoo, miten hän sai hyvän vinkin esiintymiseen kouluttaja Petri Mäkipäältä:
”Kokemuspuheenvuoroa pitäessä voisin yhdistää esitykseeni minulle rakkaan lauluharrastuksen. Kun laulaisin, vaikka aluksi, saisin katsojat paremmin kiinnostumaan esityksestäni. Minusta on tärkeää, että esitykseen valmistaudutaan hyvin ja saan siihen tarvittaessa apua. Esiintymisestä pitäisi saada hieno paketti ja kokonaisuus. Itsestä ainakin on mukavampi seurata toisten esiintymistä, kun ymmärrän, mistä siinä puhutaan.”

Kolmen koulutuskerran jälkeen on huomattu, että opitaan asioita eri tavalla ja eri tahtiin.

”Jonkun asian oivaltaa vasta usean kertauksen jälkeen”, Sanna Heinonen kertoo.

”On aina mukava oppia uutta ja saada lisää tietoa, vaikka siitä kärsisi koko pää ja ruumis, tämä oli vitsi”, Pasi Ikäheimonen nauraa.

”Opimme myös toisiltamme koulutuspäivinä, kun vaihdetaan ajatuksia ja kerrotaan omista kokemuksista”, Jarkko Pajarinen jatkaa.

”Minä kerkesin opettaa yhtenä koulutuspäivänä Teamsin käytön Jarkolle”, Mika Juvonen kertoo. Digiasioissa taitava Juvonen haluaakin jakaa tietoa digin hyödyntämisestä arjessa ja siitä, kuinka tärkeää on viettää omanlaista, itselle mieluisaa vapaa-aikaa.

Tulevaisuutta mietittäessä koko porukka on sitä mieltä, että toivottavasti hommia riittäisi, ollaan valmiita esiintymään. Kokemusten vaihtoa muiden kokemustoimijoiden kanssa pidetään tärkeänä ja kokemustoimijaverkostoon liittymistä onkin jo kovasti mietitty. Vaikka koulutukseen lähteminen aluksi jännittikin, Sanna Heinonen rohkaisee kaikkia lähtemään mukaan.