Vuoden isä Matti Väliahdet korostaa vertaistuen merkitystä

07.11.2023

Yksi kolmesta Vuoden isä -palkinnon saajasta on Rovaniemen erityistuen kunniapuheenjohtaja Matti Väliahdet. Hän on poikansa Pertin pitkäaikainen omaishoitaja ja aktiivinen vapaaehtoistoimija.

Matti Väliahdet on neljän lapsen isä. Hän jäi vaimonsa Toinin kuoltua vuonna 1993 omien sanojensa mukaan ”täysipäiväiseksi isäksi” jättäen 15-vuotiaana alkaneen työuransa ja siirtyen kehitysvammaisen poikansa Pertin omaishoitajaksi. Matti ja Pertti elivät kahdestaan yli 28 vuotta. Edelleenkin 84-vuotias Matti toimii poikansa edunvalvojana.

Tärkeimmiksi voimanlähteikseen Väliahdet nimeää vertaistuen ja omasta jaksamisesta huolehtimisen. Omaishoidon lomitukset mahdollistivat aikanaan niin luottamustehtävät kuin hiihtoharrastuksenkin.

Matti Väliahdet on ollut mukana monissa yhdistyksissä, koska on kokenut saavansa niistä virtaa itsekin. Samanlaisista elämänkokemuksista saa tukea. Muistellessaan menneitä vuosia Matti toteaa: ”Ei minua kaduta. Olen saanut tehdä oikeat ratkaisut. Ja näköjään on virtaa riittänyt!”

Palkitseminen tuntuu hänen mukaansa luonnollisesti hyvältä.

Matti Väliahdet aikoo käyttää saamansa julkisuuden vertaistuesta kertomiseen. Tätä teemaa hän ajatteli nostaa esiin myös Valtioneuvoston salissa 7.11. järjestettävän palkitsemistilaisuuden kiitospuheessaan.

Palkinnon perusteluissa sanotaan: ”Matti Väliahdet (84) on yksinhuoltajaisä ja isoisä. Väliahdetilla on neljä lasta, joista nuorimman omaishoitajana hän toimi yli 30 vuoden ajan, siitä saakka, kun lapsen äiti menehtyi. Omaishoitajuus loppui pari vuotta sitten, kun lapsi pääsi tuetun asumisen yksikköön. Omaishoitajuuden ohella hän on toiminut isänä kaikille lapsilleen tasavertaisesti. Väliahdetin palkitsemiseen vaikuttivat hänen esimerkkinsä turvallisesta ja läsnä olevasta isyydestä. Hän on myös aktiivisesti mukana paikallisessa yhdistystoiminnassa.”

Sosiaali- ja terveysministeriö jakaa Vuoden isä -palkinnot vuosittain Väestöliiton esityksestä. Palkinto myönnetään henkilölle, joka on edistänyt omalla esimerkillään ja toiminnallaan isyyden merkityksen tunnistamista ja lisännyt näin sen arvostusta.

Palkinnolla halutaan vaikuttaa siihen, että aktiivinen isyys saisi enemmän sijaa yleisessä ajattelutavassa. Tavoitteena on vahvistaa isyyttä, tukea työn ja perheen yhteensovittamista, edistää lapsen etua sekä miesten ja naisten tasa-arvoa.

Tukiliitto onnittelee tänä vuonna palkittuja ja kaikkia muitakin isiä sekä isähahmoja tärkeästä läsnäolosta ja tehdystä työstä. #VuodenIsä

Valtioneuvoston tiedote 7.11.2023: Vuoden isä -palkinto kolmelle isälle.

MTV Uutiset (7.11.2023): Matti, 84, lopetti 30 vuotta sitten työnsä ja ryhtyi poikansa omaishoitajaksi – haastattelu paljasti vuoden isän mielettömän asenteen

Lue myös Kotiliesi-lehden artikkeli (7.11.2023) Matti, 84, ryhtyi kehitysvammaisen poikansa omaishoitajaksi, kun lapsen äiti kuoli syöpään 30 vuotta sitten: ”Päätin, että pojasta en luovu”.