Tule mukaan Vammaisvoimaa!-tapahtumaan 29.8.

21.08.2024

Vammaisfoorumin järjestämä Vammaisvoimaa!-tapahtuma nostaa esiin vammaisten ihmisten merkitystä ja arvoa yhteiskunnassa. Kehitysvammaisten Tukiliitto on mukana tapahtumassa.

Vammaisvoimaa! Funkiskraft! -tapahtuma on lähestymässä hurjaa vauhtia. Olethan merkinnyt kalenteriisi torstain 29.8.2024 klo 16?

Tapahtuman järjestäjä on Vammaisfoorumi, jonka taustalla on tukemassa yli 50 jäsenjärjestöä ja -yhdistystä sekä yhteistyökumppania. Myös Tukiliitto on mukana tapahtumassa.

Voimaannuttavan tapahtuman tärkein viesti on se, että me vammaiset olemme olemassa. Vammaisuus voi tuoda myös voimaa, vaikka se mielletään helposti kielteiseksi asiaksi.

Luvassa on kiinnostavia puheita, viestejä päättäjille, lauluja, esityksiä ja kulkue Narinkkatorilta Eduskuntatalon eteen.

Tapahtumassa on kolme pääteemaa:

• Vammaiset ihmiset ovat hyödyntämätön voimavara työelämässä.
  • Osallisuus on ihmisoikeuskysymys, joka toteutuu toimivien vammaispalvelujen avulla.
  • Vammaisjärjestöjen merkitys yhteiskunnassa on pantava merkille ennen kuin järjestöihin kohdistuvat avustukset leikataan.

Tapahtuman suojelijana toimii tasavallan presidentin puoliso Suzanne Innes-Stubb.

Jokainen vammaisasioista kiinnostunut on lämpimästi tervetullut mukaan! Levitä tapahtumaa eteenpäin. Mitä suurempi joukko paikalla, sitä voimakkaampi tapahtuma on!

Narinkkatori klo 16.00

• Maija Aatelo, Heta – henkilökohtaisten avustajien työnantajien liiton puheenjohtaja
  • Tapahtuman suojelijan tasavallan presidentin puoliso Suzanne Innes-Stubbin tervehdys
  • Jukka Sariola, Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan ETENEn jäsen
  • Katariina Räikkönen, vloggaaja ja kansalaisaktivisti
  • Resonaaritrio Eero Sivula, Juho Lähteenmäki ja Vili Rosti: Pidä huolta – Kaikki juhlii – Toivotaan, toivotaan
  • Jonas Bergholm, Steg för Steg -hallituksen jäsen
  • Jaana Tiiri, Vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys Rusetin järjestöasiantuntija
  • Vammaisvoimaa! -yhteislaulu
  • Katri Suhosen, Kirkkohallituksen asiantuntijan tervehdys paralympialaisista Pariisista
  • Juhana Vartiainen, Helsingin kaupungin pormestari
  • Milla Lindh, Suomen Kuurosokeiden järjestöohjaaja

Kulkue Narinkkatorilta Lasipalatsin kautta Eduskuntatalolle

Eduskuntatalo noin klo 17.20

• Vammaisvoimaa! -yhteislaulu
  • Vammaiset ihmiset ovat voimavara yhteiskunnalle, Veera Florica Rajala, Vammaisfoorumin puheenjohtaja
  • Osallisuus on yhdenvertaisuuden mittari, Kristiina Stenman, Yhdenvertaisuusvaltuutettu
  • Eduskunnan VAMYT-ryhmän puheenjohtaja Paula Risikon tervehdys
  • Riikka Leinonen, kirjailija
  • Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen, taiteilija
  • Eva Biaudet, Ruotsalaisen kansanpuolueen kansanedustaja
  • Antti Siika-aho, Keskustan puoluesihteeri
  • Mai Kivelä, Vasemmistoliiton kansanedustaja
  • Katriina Hiippavuori, Kristillisdemokraattien toinen varapuheenjohtaja
  • Hanna Holopainen, Vihreän liiton kansanedustaja
  • Mahdollisesti myös muiden puolueiden tervehdyksiä

Tilaisuuden juontaa Kaarina Huovinen, Vammaisfoorumin viestinnän asiantuntija.
Tilaisuutta ei striimata eikä tallenneta, mutta kuvaaminen ja videointi on sallittua ja toivottua.
Toivomme, että jaatte tapahtumaa sosiaalisessa mediassa käyttäen hashtageja #VammaisVoimaa ja #FunkisKraft.
Tilaisuus on avoin kaikille ja päättyy arviolta klo 18.

Sydämellisesti tervetuloa!

Vammaisfoorumi
ja yli 50 vammaisjärjestöä ja vammaisasioista kiinnostunutta järjestöä, yhteisöä ja yritystä

""