Tukiviestin verkkolehti on julkaistu – tervetuloa tutustumaan tuttuun lehteen uudessa muodossa

14.05.2024

Tule tutustumaan tuoreeseen Tukiviestiin uudessa muodossa. Verkko- ja paperilehti elävät nyt rinnakkain, mutta ensi vuoden alusta alkaen tuttu jäsenlehti ilmestyy vain verkossa.

Tukiviestin verkkolehti on julkaistu osoitteessa Tukiviesti.fi (linkki vie verkkolehden omalle sivulle).

Tällä viikolla postiluukkuihin kolahtaa myös paperinen Tukiviesti 2/2024, jonka teema on Voimaa seksuaalisuudesta. Löydät teemalehden jutut nyt myös verkosta. Lisäksi olemme nostaneet verkkoon myös aiempien lehtien juttuja vuosilta 2023–2024, joten jo nyt luettavaa löytyy paljon.

Verkkolehti jäsentyy juttutyyppien mukaan viiteen osioon:

• Tarinat-osio kertoo kehitysvammaisten ihmisten ja heidän läheistensä elämästä: arjen tärkeistä asioista ja käännekohdista.
  • Uutiset-osioon nostamme ajankohtaisia asioita.
  • Oikeudet-osiosta löytyy tuttu Juristi vastaa -palsta ja lisäksi muita oikeuksia ja palveluita koskevia artikkeleita.
  • Sanottua-osiossa on kolumneja ja kantaa ottavia tekstejä.
  • Yhdistyksistä-osiossa tehdään näkyväksi yhdistysten toimintaa.

Lisäksi kokoamme vaihtuvia teemakokonaisuuksia, kuten tuore Voimaa seksuaalisuudesta.

Verkkolehden alaosassa on Ota yhteyttä -osio. Sieltä löytyvät helppokäyttöiset lomakkeet palautteen ja juttuvinkkien antamiseen. Lisäksi osiossa on lomake, jonka avulla pystyy suoraan lähettämään toimitukselle teksti- ja kuva-aineistoa. Yhdistystoimijat voivat tätä kautta lähettää esimerkiksi tapahtumakuulumisia, ajankohtaisia asioita, muistokirjoituksia tai vaikka runoja.

Verkkoalustalla voi tilata omaan sähköpostiin Tukiviestin uutiskirjeen, joka ilmestyy noin parin, kolmen kuukauden välein ja kertoo lehden tuoreista sisällöistä.

kuvakaappaus verkkolehdestä
Yhdistyksistä-osiossa tehdään näkyväksi yhdistysten toimintaa.

Helpotusta talouspaineisiin

Verkko- ja paperilehti elävät rinnakkain kuluvan vuoden, mutta vuoden 2025 alussa Tukiviesti alkaa ilmestyä vain verkkolehtenä. Siitä alkaen lehti ei ilmesty myöskään Lukusalissa julkaistuna pdf-näköislehtenä.

Tukiliitto on tähän asti tuottanut Tukiviestin paperisena, joko jäsenetuna tai erikseen tilattuna. Syyskauden molemmat paperilehdet tulevat tuttuun tapaan niille, jotka ovat valinneet Tukiviestin jäsenlehdekseen, tai erikseen tilanneet.

Muutos julkaisutavassa koskee vain Tukiviestiä. Selkolehti Leijan lukijat saavat paperisen lehden jatkossakin.

Päätöksen merkittävä, vaikka ei ainoa, vaikutin on raha. Kustannusten nousu ja pienentynyt rahoitus ovat johtaneet siihen, etteivät Tukiliiton toiminnan tuotot riitä enää kattamaan Tukiviestin kuluja. Luopumalla yhä paisuvista paino- ja postituskuluista voimme käyttää vähenevää resurssia tehokkaammin.

Lähes liiton ikäisen lehden lakkauttaminen ei kuitenkaan olisi ollut tarkoituksenmukaista. Liittohallituksen päätöksen taustalla on ajatus siitä, että hyvin toimitettu lehti ansaitsee näkyvyyttä.

""
Tarinat-osio kertoo nimensä mukaisesti elämän tärkeistä asioista.

Näkyvyys tehostaa vaikuttamista

Julkaisutoiminnan uudistamiseen kannustavat taloudellisten syiden lisäksi laajemmat yhteiskunnalliset muutokset. Yleiset kulutustottumukset sähköistyvät, ja verkkolehdet ja sosiaaliset alustat ovat useimmille jo luonnollinen tai ensisijainen tapa käyttää mediaa. Sähköiset välineet ovat syrjäyttämässä paperiset, eikä kolmannen sektorin toimijoilla ole varaa jäädä syrjään tältä kentältä. Myös Tukiliiton viestintä on nyt monikanavaisempaa kuin ennen.

Verkossa julkaistuna lehteä voidaan käyttää myös valtakunnallisessa viestinnässä entistä tehokkaammin. Juttujen julkaiseminen painoaikatauluista vapautuneella uudella rytmillä mahdollistaa reagoimisen ajankohtaisiin tilanteisiin. Verkossa julkaistut jutut myös tavoittavat aiempaa laajemman yleisön, ja näkyvyys tehostaa vaikuttamistyötä.

Tarinat, joita Tukiviestissä kerrotaan, kuuluvat kaikille. Siksi verkkolehden lukijamme ei tarvitse erillisiä lukijatunnuksia. Toivomme, että muutoksen myötä Tukiviesti rakentaa yhteistä maailmaa yhä uusille lukijoille.