Tukiliiton varainhankinnan päällikkö: ”Tuntuu hyvältä päästä vaikuttamaan”

02.09.2024

Tukiliitto käynnistää ja vahvistaa omaa varainhankintaansa hiljaiselon jälkeen. Outi Jokilehto näkee uudessa työssään haasteita, mutta vielä enemmän mahdollisuuksia.

Tukiliiton uusi vahvistus, varainhankinnan päällikkö Outi Jokilehto aloitti työnsä elokuun lopussa. Liiton varainhankinta on aiemmin ollut pientä ja kokeilevaa. Uusi varainhankintapäällikkö aikoo hiljaiselon jälkeen käynnistää ja viedä toiminnan uudelle tasolle.

”Ensimmäisenä on rakennettava toimiva järjestelmät, työkalut ja rakenteet. Alku on tasapainoilua, kun on samaan aikaan luotava kokonaissuunnitelmaa ja käynnistettävä ensimmäisiä tekoja. Järjestelmien pystyttäminen on hidasta ja kallistakin, joten on mietittävä tarkkaan, mikä on riittävää missäkin vaiheessa.”

Pitkällä tähtäimellä tavoitteena on onnistua investoinnissa: tuottaa varoja Kehitysvammaisten Tukiliiton tarkoituksen toteuttamiseen ja vahvistaa omavaraisuutta. Kun oikea keinovalikoima vakiintuu, varainhankinta voi tulevaisuudessa olla säännöllinen ja ennustettava tulonlähde.

Paine järjestöjen omaan varainhankintaan on ilmiselvä. Hallitus on ilmoittanut leikkaavansa sosiaali- ja terveysjärjestöjen Stea-rahoituksesta pois kolmasosan hallituskauden loppuun mennessä. Samaan aikaan tarve järjestöjen tarjoamaan tukeen kasvaa, kun sosiaaliturvaan sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuvat säästöt vaikeuttavat tukea tarvitsevien ihmisten ja heidän perheidensä elämää entisestään.

”Oman esikoiseni erityisyys on avannut silmiäni todellisuudelle. Perheiden ja lasten hyvinvointi muistetaan juhlapuheissa ja on lakeihinkin kirjattu, mutta ei useinkaan toteudu käytännössä. Pienenkin tuen saaminen voi olla valtava taistelu. Sen ei pitäisi olla niin, ja tuntuu hyvältä päästä vaikuttamaan siihen”, sanoo kahden lapsen äiti.

Uuden oppiminen innostaa

Ennen Tukiliittoa Outi Jokilehto toimi 12 vuotta ympäristöjärjestö Greenpeacen varainhankintapäällikkönä. Hän päätyi alalle 18 vuotta sitten – alun perin niin sanotun feissaamisen kautta.

”Olen puhelias ihminen ja ihmisten kanssa jutteleminen tuntui helpolta. Samalla oivalsin, että voin oikeasti tehdä tällä tutkinnolla jotain järkevää”, nauraa kauppatieteiden maisteri.

Nopeasti vastuut ja mittakaava kasvoivat: Greenpeacen varainhankintapäällikkönä hän veti kahdeksan hengen tiimiä ja toimi osana pohjoismaista varainhankinnan johtoryhmää.

Mikä sai vaihtamaan mittakaavaa – tällä kertaa pienempään suuntaan?

”Siinä on myös innostavat puolensa, että pääsee tekemään asioita itse. Olin myös päätynyt pisteeseen, jossa lähivuosien näköpiirissä ei ollut kovin paljon uuden oppimista, ja sitä olen kuitenkin aina tarvinnut motivoituakseni.”

Hän näkee Tukiliitossa paljon innostavia elementtejä, jotka taipuvat hyvin palvelemaan myös varainhankintaa.

”Toki aina on helpompi kerätä johonkin konkreettiseen tavoitteeseen kuin esimerkiksi palkkoihin, joilla tehdään vaikuttamistyötä. Mutta kun asiat kertoo oikein, kaikki on mahdollista.”

Parhaimmillaan näkyvyys palvelee varainhankintaa ja varainhankinta palvelee näkyvyyttä.

”Mitä tutummaksi ja mitä lähemmäs ihmisiä kehitysvammaisuuteen liittyvät kysymykset tulevat, sitä enemmän ihmiset myös haluavat tukea. Odotan erityisen innolla sitä, että pääsen juttelemaan lahjoittajien ja mahdollisten lahjoittajien kanssa.”

”Odotan itseltäni tulosta”

Jokilehdon ensimmäinen työpäivä oli sopivasti työyhteisön kehittämispäivä, joka kokosi Tampereelle kaikki Tukiliiton työntekijät eri puolilta Suomea.

”Kuten odotinkin, ihmiset suhtautuvat todella intohimoisesti työhönsä ja sen merkitykseen. Erityisen vaikuttunut olin siitä, miten innolla koko organisaatio tuntuu suhtautuvan varainhankinnan vahvistamiseen. Moni työntekijä kertoi itsekin haluavansa kehittää omaa markkinointiosaamistaan, jotta pystyisimme paremmin tekemään näkyväksi kehitysvammaisten ihmisten todellisuutta, ja puolustamaan heidän oikeuksiaan ja osallisuuttaan.

Itseltään hän odottaa yhtä paljon.

”Minuun on aika syvälle iskostettu, että tulosta on tultava.”