Tervetuloa Hyvinvoinnin äärellä -iltapäiväseminaariin 7.6.

23.05.2024

Tervetuloa pysähtymään hyvinvoinnin äärelle. Järjestämme iltapäiväseminaarin perjantaina 7.6. kello 13-16.45 Tampereella Tulppaanitalolla ja suorana lähetyksenä verkossa. Seminaari on maksuton ja se on tarkoitettu Tukiliiton jäsenyhdistysten jäsenille sekä kaikille kiinnostuneille.

Iltapäiväseminaari järjestetään perjantaina 7.6. kello 13-16.45 Tulppaanitalossa, Pinninkatu 51, 33100 Tampere. Tulppaanitaloon paikan päälle voit ilmoittautua tästä 24.5. mennessä. Tulppaanitalolle mahtuu 60 henkilöä.

Iltapäiväseminaaria voi katsoa suorana verkossa. Linkki ilmoitetaan myöhemmin tällä sivulla.

13.00 Tervetuloa Tulppaanitaloon ja verkkolähetykseen!

13.15-14.00 Vanhempana elämän mittaisella matkalla, Päivi Muurinen, pikkukoululaisen äiti, sairaanhoitaja ja yrittäjä

14.00-14.45 Hallinnan tunnetta erityiseen arkeen, Pekka Heikkinen, itsenäistyvän nuoren isä ja stressinhallintavalmentaja

14.45-15.00 Hetki-ryhmät perheiden tukena, suunnittelija Taina Koivunen-Kutila Kehitysvammaisten Tukiliitolta

Kahvihetki Tulppaanitalolla

15.30-16.30 Yhdistykset ja yhteisöllisyyden rakentuminen tulevaisuudessa, futuristi Ilkka Halava

16.30-16.45 Yhteenvetoa iltapäivän esityksistä ja näkemyksiä Tukiliiton tulevaisuuden suuntaviivoihin, Petri Liukkonen

Tervetuloa!

Luennoitsijoiden esittelyt

Päivi Muurinen

Päivi on pikkukoululaisen äiti, sairaanhoitaja ja yrittäjä. Hän ylläpitää suosittua Elämän mittaisella matkalla -blogia, Instagram-tiliä ja nyt viime aikoina myös podcastia, joissa Päivi kertoo ajatuksiaan perhe-elämästä erityislapsen äitinä. Päivi on pohtinut niin esikoisen koulun aloitusta, reissaamista, vanhemman jaksamista kuin sisarusten suhdettakin.

Seminaaripuheenvuorossaan Päivi keskittyy erityislapsen vanhemman arjen jaksamista tukeviin asioihin. Kuulemme myös ajatuksia vertaistuen merkityksestä ja toiveista yhdistystoiminnalle. ”Olen tajunnut hiljan, että (erityisen) vanhemmuuden vastapainona suurin tarve ei olekaan vapaus ja vastuuttomuus, vaan tunne siitä, että se on mahdollista.”

Pekka Heikkinen

Pekka on tukea tarvitsevan nuoren aikuisen isä ja stressinhallintavalmentaja @coachpekka. Stressi ja sen hallinta ovat tulleet hänelle tutuksi sekä oman elämän että asiakastyön kautta. Yhtenä uusimmista asioista perheessä on pitkään suunniteltu nuoren muutto omaan kotiin ja ympärivuorokautisiin asumispalveluihin.

Seminaariesityksessään Pekka kertoo vanhemmuudesta, muutoksista ja mielenhallinnan keinoista haastavissakin elämäntilanteissa.

Taina Koivunen-Kutila

Taina on pitkään työskennellyt Kehitysvammaisten Tukiliiton perhetyössä suunnittelijana. Parin vuoden aikana hän on ollut toteuttamassa Tukiliitossa Hetki-toimintamallia, joka on kehitetty alun perin Rinnekodin hankkeessa ja nyt sitä toteuttaa ja edelleen kehittää järjestötoimijoiden ja tutkijoiden työryhmä.

Lyhyessä puheenvuorossaan Taina kertoo Hetki-verkkoryhmistä vanhemmille, jotka kokevat kehitysvammaisen lapsen tai nuoren haastavan käyttäytymisen kuormittavan koko perhettä. Tietoa Hetki-toimintamallista ja -materiaaleista löytyy Tukiliiton sivuilta.

Ilkka Halava

Ilkka on tunnettu puhuja, tulevaisuustutkija ja organisaatioiden sparraaja. Ilkka on myös paljon pohtinut yhteisöllisyyden muutosta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Ilkan tapa hahmottaa ja jäsentää monimutkaisia tulevaisuuksia on ymmärrettävä sekä kuulijoita voimaannuttava. Esitykset tuovat oivalluksia ja auttavat mahdollisuuksien tunnistamisessa.

Puheenvuorossaan Ilkka paneutuu tulevaisuuksien hahmottamiseen erityisesti yhteisöjen ja yhdistysten näkökulmasta.

Petri Liukkonen

Petri on ollut Kehitysvammaisten Tukiliiton puheenjohtaja vuodesta 2021 ja hän on myös kehitysvammaisen nuoren isä. Työkseen hän toimii asiantuntijana Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Loppupuheenvuorossaan Petri vetää yhteen päivän antia Tukiliiton toiminnan näkökulmasta ja visioi järjestön tulevaisuutta.