STEA-leikkaukset vaarantavat kehitysvamma- ja autismijärjestöjen ydintoiminnat

18.09.2024

Vähintään 600 000 euron leikkausten mittakaava on valtava suhteessa avuntarvitsijoiden kasvavaan hätään. Järjestöt auttavat ihmisiä, jotka ovat saaneet jo hallituksen aiempien linjausten kautta monta kovaa osumaa.

Sosiaali- ja terveysministeriö teki budjettiriihen yhteydessä linjaukset järjestöleikkausten kohdentumisesta. Ensi vuonna tavoiteltava säästö jatkuvaluonteisiin toimintoihin on 18–21 miljoonaa euroa ja lähes puolet tästä toteutetaan leikkaamalla euromääräisesti suurten yleisavustusten tasoa porrastetusti. Kaavamainen leikkuri rankaisee eniten suuria järjestöjä, jotka tekevät valtakunnallista työtä ja auttavat erityisen haavoittuvassa olevia ihmisiä.

Kehitysvamma- ja autismijärjestöjen toimintojen laajuus perustuu kohderyhmien suuriin tarpeisiin. Järjestöt auttavat ihmisiä, joilla on hyvin vähän voimavaroja puolustaa omia oikeuksiaan. He kärsivät myös monista muista hallituksen leikkauksista, ja maksavat korotettuja asiakasmaksuja ja lääkekuluja. Järjestöiltä leikkaaminen on leikkaamista juuri samoilta heikoimmassa asemassa olevilta – tilanteessa, jossa järjestöjen tuki on heille tärkeämpää kuin koskaan.

Valtakunnallista työtä tekeviltä kehitysvamma- ja autismijärjestöiltä leikataan avustuksia yhteensä vähintään 600 000 euroa. Tämä kohdentuu järjestöjen pitkäjänteiseen perustoimintaan, kuten edunvalvontaan, vaikuttamistyöhön ja neuvontaan. Rahoitusleikkuri ei huomioi järjestön kohderyhmän tilannetta, eikä työn tuloksellisuutta. Linjaukset tehtiin tyystin kuulematta järjestöjä ja heidän asiantuntemustaan kohderyhmien tarpeista. Säästöjen vaikutus avuntarvitsijoiden elämään on konkreettinen ja suuri. Järjestöt osaisivat kohdentaa leikkauksia paremmin itse.

Perusoikeuksien puolustaminen vaarassa

Käytännössä kehitysvamma- ja autismijärjestöt joutuvat vähentämään työtä, jota ei tee kukaan muu. Järjestöjen neuvontapalveluissa vastataan vuosittain tuhansiin sellaisiin kysymyksiin, jotka edellyttävät erityisosaamista ja kohderyhmien tuntemusta.

Erityisen pöyristyneitä olemme säästöjen kohdentamisesta oikeudelliseen neuvontaan. Julkinen oikeusapu tai yksityiset juristit eivät pysty korvaamaan järjestöjen ainutlaatuista asiantuntemusta. Esimerkiksi Kehitysvammaisten Tukiliiton lakineuvonta vastaa vuosittain 1400 yhteydenottoon, joissa on usein kyse elämän suurista kysymyksistä ja kysyjällä on todellinen hätä.

Perusoikeuksien puolustaminen on järjestöjen työn ydin. Sen tekeminen mahdottomaksi uhkaa oikeusvaltioperiaatteita, jotka kannattelevat koko demokraattista yhteiskuntaa.

Leikkausten myötä myös vammaisten ihmisten ja heidän läheistensä vapaaehtoistoiminta vaikeutuu ja vähenee, koska sen tukemista ei pystytä jatkamaan entisessä mittakaavassa. Lisäksi alan ammattilaisten saama tuki on uhattuna.

Yleisavustuksiin kohdentuvien leikkausten lisäksi monen muun keskeisen toiminnan jatkuvuus on nyt annettujen linjausten valossa epävarma. Linjausten vahingollisuutta syventää se, että valtakunnallisten kehitysvamma- ja autismijärjestöjen lisäksi leikataan paikallisilta yhdistyksiltä ja -säätiöiltä.

On todellinen vaara, että vammaisjärjestöjen pitkäaikaisen toiminnan synnyttämä osaaminen haurastuu ja katoaa. Jos osaamista ei ole järjestöissä, sitä ei ole enää missään. Eniten tästä kärsivät heikoimmassa asemassa olevat.

Allekirjoittajat:

*

Kehitysvammaisten Tukiliitto on valtakunnallinen, jäsenyhdistystensä muodostama ihmisoikeus- ja kansalaisjärjestö. Olemme kehitysvammaisten ihmisten ja heidän läheistensä oma järjestö. Tarjoamme tietoa, tukea ja neuvontaa kaikille samankaltaista tukea tarvitseville, diagnoosiin katsomatta. Vertaistuki ja vaikuttaminen ovat toimintamme ydin.

Autismiliitto on valtakunnallinen asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, joka toimii sen puolesta, että autismikirjon ihmisten ja heidän läheistensä yhdenvertaisuus ja vaikuttamismahdollisuudet yhteiskunnassa toteutuvat. Jaamme tietoa, vaikutamme, tarjoamme neuvontaa, kehitämme vertais- ja kokemustoimintaa sekä tuemme jäsenyhdistyksiämme. Jäseniämme ovat eri puolella Suomea ja valtakunnallisesti toimivat jäsenyhdistykset.

FDUV on Suomessa asuvien ruotsinkielisten kehitysvammaisten ihmisten valtakunnallinen kansalaisjärjestö. Tarjoamme vertaistukea, tietoa, neuvontaa ja yhteisön ruotsinkielisille kehitysvammaisille, muille vastaavaa tukea tarvitseville sekä heidän läheisilleen. Puolustamme heidän oikeuksiaan saada tukea ja palveluita omalla äidinkielellään. FDUV edustaa 11 jäsenyhdistystä. Järjestöön kuuluu myös selkoruotsin asiantuntijakeskus LL-Center ja Lärum, joka kehittää ja tarjoaa mukautettuja oppimateriaaleja ruotsiksi.

Kehitysvammaliitto on valtakunnallinen vammaisjärjestö, joka puolustaa jokaisen ihmisarvoa ja toimii sen puolesta, että Suomessa on tukea ja palveluja haavoittuvassa asemassa oleville sekä tietoa ymmärrettävässä muodossa. Teemme tutkimusta, vaikutamme, tarjoamme neuvontaa, kehitämme ja tuotamme selkokielisiä materiaaleja, jotta kehitys- ja puhevammaiset sekä muut oppimisessa, ymmärtämisessä ja kommunikoinnissa tukea tarvitsevat ihmiset voivat elää yhdenvertaisina ja osallisina yhteiskunnassa.