STEA-leikkaukset uhkaavat Tukiliiton lakineuvontaa

09.09.2024

Sosiaali- ja terveysministeriön säästölinjaukset osuvat kipeästi Kehitysvammaisten Tukiliittoon. Tukea tarvitsevien perheiden suuresti arvostama lakineuvontapalvelu on uhattuna.

Sosiaali- ja terveysministeriö julkisti viime viikon budjettiriihen yhteydessä linjaukset, joiden pohjalta järjestöihin kohdistuvat leikkaukset toteutetaan. Kehitysvammaisten Tukiliiton kannalta uutiset olivat erittäin huonoja.

Vuoden 2025 avustuksiin kohdistuvat leikkaukset painottuvat suuriin avustuksensaajiin, joihin Tukiliitto lukeutuu. Lisäksi leikkaukset kohdennetaan tiettyihin toimintoihin, kuten oikeudelliseen neuvontaan. Käytännössä uhattuna on Tukiliiton lakineuvonta.

Lisäksi ministeriö ilmoitti leikkaavansa 201 000 euroa Tukiliiton yleisavustuksesta jo ensi vuoden alusta lukien. Yleisavustuksen turvin teemme yhteiskunnallista vaikuttamistyötä ja tuemme jäsenyhdistysten yhteistä vaikuttamista hyvinvointialueisiin.

”Avustusleikkaukset näyttävät nyt kohdistuvan vammaisjärjestöjen mahdollisuuksiin tehdä oikeuksienvalvontaa ja puolustaa heikommassa asemassa olevia ihmisiä ja perheitä”, summaa Tukiliiton toiminnanjohtaja Risto Burman.

Korvaamaton palvelu

Maksuton, kaikille avoin palveluita ja oikeuksia koskeva neuvonta on kehitysvammaisille ihmisille ja heidän perheilleen korvaamattoman tärkeä palvelu. Tukiliitossa on sellaista vammaispalveluita koskevaa asiantuntemusta, jota ei ole millään muulla toimijalla – edes rahalla ostettavissa. On selvää, että nykyisissä lainsäädännön ja palvelujärjestelmän myllerryksissä tarve vain kasvaa.

Tukiliiton lakineuvonta vastaa vuosittain 1400 yhteydenottoon. Lisäksi oikeuksienvalvontatiimi vaikuttaa lainsäädäntöön ja palvelujärjestelmään, antaa koulutusta ja tukee alueellista vaikuttamistyötä.

”Tukiliiton lakineuvonta on ydintoimintaamme ja ihmisten korkealle arvostama palvelu. Tavoitteemme on tehdä neuvontaa jatkossakin. Mikäli STEA-avustus poistuu tai kutistuu merkittävästi, on pakko yrittää löytää uusia rahoituskeinoja”, sanoo Risto Burman.

Järjestöjen toivetta ei kuultu

Kevään kehysriihessä kerrottiin, että hallitus leikkaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustuksia kolmasosalla eli 130 miljoonalla eurolla hallituskauden aikana. Leikkausten kohdentumista ei tuolloin vielä täsmennetty. Järjestöjen yhtenäinen viesti päättäjille oli toive siitä, että leikkaukset eivät kohdistuisi yleisavustuksiin, joilla toteutetaan järjestöjen jatkuvaluonteisia ydintehtäviä.

Viime viikolla kerrotut linjaukset selvensivät tilannekuvaa. Päätös oli päinvastainen kuin oli toivottu.

”Ensi vuoteen kohdistuvien leikkausten suurimpia kärsijöitä ovat vammaiset ihmiset ja mielenterveyskuntoutujat”, kiteyttää Risto Burman.

STEA-avustusten kokonaissumma laskee ensi vuonna 79,5 miljoonaa euroa eli noin 384 miljoonasta 304 miljoonaan euroon. Alustavan arvion mukaan yleisavustuksiin ja kohdennettuihin toiminta-avustuksiin kohdistuvat sopeutukset koskettavat noin viidesosaa STEA-avustusta tänä vuonna saavista järjestöistä.

Yleisavustuksiin ja kohdennettuihin yleisavustuksiin tavoiteltava säästö on 18–21 miljoonaa euroa vuonna 2025. Lähes puolet tästä toteutetaan leikkaamalla euromääräisesti suurten yleisavustusten ja kohdennettujen yleisavustusten avustustasoa porrastetusti.

Oikeudellisen neuvonnan lisäksi säästöjä kohdistetaan aikuisten sosiaaliseen lomatoimintaan, ammattilaisten kouluttamiseen ja ulkosuomalaisille suunnattuun toimintaan. Julkisen sektorin lakisääteisten toimintojen rajapintakohteissa säästöt toteutetaan erillisten suunnitelmien mukaisesti.

Lisää leikkauksia luvassa

Toiminnanjohtaja Burmanin mielestä viime viikon uutisen hyvä puoli on se, että linjaukset saatiin tietää jo nyt, eikä vasta joulukuussa, kun avustusehdotukset julkistetaan. Ministeriö tekee lopulliset päätökset tammi-helmikuussa.

”Uutiset olivat huonoja, mutta onneksi rajatusti huonoja. Tämän valossa suurin osa toiminnastamme jatkuu ensi vuonnakin STEA-avustuksen varassa”, Risto Burman toteaa.

Petteri Orpon hallituksen päätösten mukaisesti sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustuksia leikataan lisää vuosina 2026 ja 2027.