Pieni ele -vaalikeräyksen lipaskeräys alkaa EU-vaalien äänestyspaikoilla

10.05.2024

Vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hyväksi järjestettävä Pieni ele -vaalikeräys alkaa 29.5.2024 EU-vaalien yhteydessä. Kehitysvammaisten Tukiliitto on yksi keräyksen jäsenjärjestöistä.

Pieni ele -keräys käynnistyy taas EU-vaalien äänestyspaikoilla. Vapaaehtoiset lipasvahdit päivystävät äänestyspaikoilla ja mukana on myös paljon Tukiliiton yhdistysten vapaaehtoistoimijoita.

Keräyksellä saadut lahjoitukset ovat entistäkin tärkeämpiä nyt kun sosiaali- ja terveysjärjestöjen tukia leikataan.

Lipasvahdeista suurin osa on itse vammaisia tai pitkäaikaissairaita, tai heidän läheisiään. He huolehtivat vapaaehtoisina, että apua ja tukea on mahdollista saada muillekin. Monelle suomalaiselle keräykseen osallistuminen äänestämisen yhteydessä on pitkä perinne.

Lahjoitusten avulla saadaan monelle esimerkiksi vertaistukea sairauden tai vamman kanssa elämisen tueksi, apuvälineitä, avustajakoiria, kuntoutusta, piristystä elämään erilaisten tapahtumien avulla ja paljon muuta. Pieniltäkin kuulostavat asiat voivat olla avun saajalle merkittäviä, kuten vaikkapa uimalippu tai teatteriretki, jotka eivät omin rahoin olisi mahdollisia. Lue lisää, mitä hyvää lahjoituksilla on saatu (linkki vie Pieni ele -keräyksen sivuille).

Keräyksessä on mukana 15 kotimaista vammais- ja terveysjärjestöä ja niiden yli 700 paikallisyhdistystä ympäri Suomen. Vapaaehtoiset lipasvahdit ovat kaivattuja ja tervetulleita mukaan. Kertaluonteisessa tehtävässä vahditaan lipasta ja tervehditään ja kiitetään lahjoittajia.

Koska keräyspaikkamme on ainutlaatuinen, äänestyspaikka, emme pyydä lahjoituksia. Kunnioitamme näin vaalirauhaa. Uudet vapaaehtoiset lipasvahtimme ovat kokeneet tehtävän kivana ja sen koetaan vähentävän myös yksinäisyyttä. Lipasvahdiksi voi ilmoittautua Pieni ele -sivustolla, tervetuloa mukaan!

Kehitysvammasten Tukiliitto on mukana keräyksessä. Puolet lipaskeräyksen tuotosta ohjataan keräyskuntaan ja jaetaan keräykseen osallistuneiden paikallisyhdistysten kesken. Toinen puoli tuotosta kuluilla vähennettynä käytetään valtakunnalliseen työhön vammaisten ja sairaiden ihmisten aseman parantamiseksi ja kaikkien terveyden edistämiseksi.