Mistä asioista saat itse päättää? – Osallistu kuvakampanjaan sosiaalisessa mediassa!

28.11.2023

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikkoa vietetään 1.–7.12. Tänä vuonna viikon teema on “Itsemääräämisoikeudesta pitää huolehtia!”. Tukiliitto järjestää viikon kunniaksi kuvakampanjan sosiaalisessa mediassa.

Itsemääräämisoikeus tarkoittaa oikeutta päättää itse omasta elämästään ja tehdä valintoja. Itsemääräämisoikeus kuuluu jokaiselle. Itsemääräämisoikeuden käyttämiseen tulee saada tarpeen mukaan tukea. Omien valintojen tekemistä pitää saada harjoitella.

Ota kuva ja osallistu sosiaalisessa mediassa!

Tässä on ohjeet kuvakampanjaan osallistumiseen:

1. Ota valokuva asiasta, josta saat itse päättää. Voit myös ottaa kuvan asiasta, josta et saa päättää. Se voi olla pieni asia tai jokin isompi asia.
  2. Julkaise kuvasi Facebookissa tai Instagramissa. Voit kirjoittaa julkaisuun tietoa kuvassa olevasta asiasta.
  3. Kopioi ja liitä julkaisuusi myös teksti: Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikon teemana on “Itsemääräämisoikeudesta pitää huolehtia!”.
  4. Käytä julkaisussasi aihetunnisteita #KohtaaMut #ItteSaaPäättää ja #Tukiliitto.
  5. Pyydä tukea perheenjäseneltäsi tai kaveriltasi, jos tarvitset apua kuvan julkaisemiseen.

Kuvalla voit kertoa omasta elämästäsi tai läheisesi elämästä. Kohdataan toisemme sosiaalisessa mediassa!

Esimerkkijulkaisu

Kuvassa on Kehitysvammaisten Tukiliiton tekemä Facebook-päivitys. Päivityksessä lukee teksti "Saan itse päättää, että syön lounaan kanssa palan suklaakakkua. Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikon teemana on “Itsemääräämisoikeudesta pitää huolehtia!” #KohtaaMut #ItteSaaPäättää #Tukiliitto". Kuvassa on keittolautanen, maitolasi ja suklaakakkupala.

Lisätietoja:

Senni Östman